• Lietuvių
    • English
  • English 
    • Lietuvių
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Universiteto produkcija / University's production
  • Universiteto leidyba / University's Publishing
  • Konferencijų medžiaga / Conference Materials
  • Jaunųjų mokslininkų konferencijos (JMK) / Conferences for Junior Researchers
  • Ekonomika ir vadyba / Economics and Management
  • 15-oji konferencija „Verslas XXI amžiuje“ (2012) / 15th Conference "Business in XXI Century" (2012)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Universiteto produkcija / University's production
  • Universiteto leidyba / University's Publishing
  • Konferencijų medžiaga / Conference Materials
  • Jaunųjų mokslininkų konferencijos (JMK) / Conferences for Junior Researchers
  • Ekonomika ir vadyba / Economics and Management
  • 15-oji konferencija „Verslas XXI amžiuje“ (2012) / 15th Conference "Business in XXI Century" (2012)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Įmonių veiklos diversifikacijos problemos

Thumbnail
View/Open
VerslasXXIa.2012.30.pdf (260.9Kb)
Date
2012
Author
Šimkūnaitė, Jolita
Metadata
Show full item record
Abstract
Straipsnyje apžvelgiamos įmonių veiklos diversifikacijos, kaip plėtros strategijos, galimybės ir problemos. Aprašomos trys pagrindinės įmonės veiklos diversifikavimo formos – tai susijusi, nesusijusi ir dalinai susijusi diversifikacija. Palyginamos įvairios mokslininkų pasiūlytos diversifikacijos matavimo galimybės. Suformuluoti anksčiau pasiūlytų diversifikacijos matavimo būdų tokie trūkumai: nėra apibrėžti aiškūs klasifikatoriai, atskiriantys vieną įmonių klasę nuo kitos, todėl gaunamas tik intervalinis, diskretinis, o ne tolydinis matavimas; susijusios diversifikacijos matų negalima sujungti su nesusijusios diversifikacijos matais; skaičiavimo būdai neatsižvelgia į esamą rinkos situaciją, o tai, kaip parodė negausūs tyrimai, yra glaudžiai susiję.
 
This article investigates the issue of diversification as a development strategy, its’ opportunities and problems. There is described the three core business diversification forms – related, unrelated and related-linked diversification. Various methods of measuring diversification given by different authors are compared. Author of the article formulates main problems of earlier proposed diversification measuring techniques: there is no clear classifiers, which separate companies one class from another, this causes only interval, discrete, not continuous measurement; related diversification may not be combined with measures of unrelated diversification; methods of calculation does not take into account current market situation, which is, as studies proved, are closely related.
 
Issue date (year)
2012
Author
Šimkūnaitė, Jolita
URI
https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/155746
Collections
  • 15-oji konferencija „Verslas XXI amžiuje“ (2012) / 15th Conference "Business in XXI Century" (2012) [35]

 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specializationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specialization

My Account

LoginRegister