Konkurencinio pranašumo formavimas globalioje rinkoje: teorinės prielaidos ir vertinimo galimybės
Abstract
Straipsnyje išanalizuotos konkurencinio pranašumo formavimo galimybės bei pateiktos naudotinos konkurencingumo vertinimo metodikos. Atlikta konkurencingumo vertinimo teorinių aspektų analizė, įvertintos konkurencingumo ir konkurencinio pranašumo tyrimo metodikų taikymo galimybės. Ūkio subjektams veikiant globalioje rinkoje, jau nepakanka geros kokybiškos produkcijos, kuri atitiktų vartotojo poreikius. Būtina, kad ši produkcija, jos gamyba ir valdymas atitiktų ne tik įmonės, jos aptarnaujamų klientų, bet ir visos visuomenės interesus, nekiltų vidinių ir išorinių problemų, trikdančių visuomeninį gyvenimą ar prieštarautų priimtoms normoms ir sveikam gyvenimui. Siekiant konkurencinio pranašumo globalioje rinkoje jau nebepakanka įgyti konkurencinį pranašumą, būtina išsamiai pažinti savo vartotojų segmentą ir jų poreikių dinamiką. Nustatyta, kad yra tikslinga išplėsti konkurencinio pranašumo sąvoką, apimant ir susiejant lyginamąjį, absoliutinį ir efektyvios veiklos pranašumus. Literatūros šaltinių atliktais tyrimais nustatyta, kad lyginamojo ir absoliutaus pranašumo teorijos gali būti taikomos įvairiose ūkinės sistemos lygiuose: tiek atskiro ūkio subjekto, tiek šakos, tiek regiono ar šalies mastu. Tyrimo metu nustatyta, kad vertinant ūkio šakos konkurencingumą, galima naudoti tik dalį minėtų metodikų ir rodiklių, o visos vertinimo metodikos teikiamais privalumais negalima pasinaudoti dėl duomenų trūkumo. Mūsų atlikti tyrimai, įvertinant ir kitų šalių tyrėjų patirtį, leidžia daryti prielaidą, kad pastaruoju metu ekonominėje literatūroje siūloma ūkio konkurencingumą vertinti visoje grandinėje: gamintojas-supirkėjas-perdirbėjas-prekybininkas-vartotojas. The article analyzed the possibilities of forming a competitive advantage and are given the methodologies for competitiveness assessment, which can be used. Conducted analysis of theoretical aspects of the competitiveness evaluation, assessed the opportunities of application research methods of competitiveness and competitive advantage. As economic entities are operating in the global market, so there is not enough good quality products that meet consumers' needs. It is essential that the products which they produce and their management would be not only in accordance with the company, but also would serve for the interests of customers and society as a whole, to avoid internal and external problems interfering with social life, or would be in contrary to accepted norms and healthy life. Gaining competitive advantage in the global market it is not sufficient to get a competitive advantage, it requires a detailed knowledge of their audiences and their needs in the dynamics. It was found that it is appropriate to extend the concept of competitive advantage, including linking and the relative, absolute and effective operational strengths. Literature studies in the comparative and absolute advantage theory can be applied to different levels of economic systems, both single entity and the industry, both at regional or national level. The study found that in the assessment of an industry's competitiveness, it is possible to use only part of the methodology and indicators, and all the benefits of the evaluation methodology can not take advantage of the lack of data. Our research and, evaluation of other researchers experience suggests that in the recent economic literature is proposed to assess the economic competitiveness in the overall chain: the producer-processor-reproducer-dealer-customer.
Issue date (year)
2011Author
Liučvaitienė, AušraCollections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The analysis of logistics centre location models (non-competitive and competitive location models)
Meidutė-Kavaliauskienė, Ieva (Transporto priemonės - 2004 : tarptautinės konferencijos pranešimų medžiaga, Kauno technologijos universitetas, Lietuva, 2004 m. spalio 28-29, 2004)The aim of this paper is a review of selected methods and tools allowing to design and analyse the logistics chain functions, with particular attention paid to the methods of supporting desicion making in the locations of ... -
Industry 4.0 significance to competition and the EU competition policy: A literature review
Tvaronavičienė, Manuela; Burinskas, Arūnas (Economics and sociology, 2020)The coming fourth industrial revolution means many inevitable changes in firms’ competition and the challenges they pose to industrial and competition policies. Therefore, to examine how it is going to affect competition ... -
Perception of competitiveness in the context of sustainable development: facets of "Sustainable competitiveness"
Balkytė, Audronė; Tvaronavičienė, Manuela (Journal of business economics and management, 2010)European Council agreed to the European Commission's proposal to launch a new strategy for jobs and growth - the new European Union strategy for smart, sustainable and inclusive growth - "Europe 2020". This will lead to a ...