Šiuolaikinio verslo konkurencingumo formavimo ir vertinimo teoriniai modeliai ir jų taikymo galimybės
Abstract
Šiame straipsnyje atlikta konkurencingumo ir konkurencinio pranašumo vertinimo teorinių aspektų analizė, įvertintos konkurencingumo tyrimo metodikų taikymo galimybės. Konkurencingumas yra sudėtinga kompleksinė kategorija – todėl nėra lengvai išmatuojamas ir apibūdinamas keliais parametrais. Konkurencinis pranašumas yra ūkio subjekto sugebėjimas ilgu laikotarpiu efektyviai kurti vertę, kuri viršytų konkurentų kuriamą vertę, ir tuo pačiu metu pasiekti aukštesnį nei vidutinis šakoje pelningumą. Remiantis literatūros šaltinių analize nustatyta, kad lyginamojo ir absoliutaus konkurencinio pranašumo teorijos gali būti taikomos įvairiose ūkinės sistemos lygiuose: tiek atskiro ūkio subjekto, tiek šakos, tiek regiono ar šalies mastu. Greitai besikeičiančios rinkos ir ūkio šakų konkurencinės aplinkos sąlygų dinamika reikalauja pastovios stebėsenos, atitinkamų valdymo sprendimų, užtikrinančių pokyčių efektyvumo didinimą. Šiuolaikinėje pasaulio ekonomikoje vyksta internacionalizacijos procesai, o visa tai neišvengiamai veikia ir konkurencijos procesą, kuriame formuojasi naujas reiškinys – ekonominis suderinamumas, ir negailestingą konkurencinę kovą keičia vis labiau įsigalintis bendradarbiavimas. Taigi atsiranda naujas požiūris, pagal kurį konkurencija vertinama ne kaip kova, siekiant sunaikinti varžovą, o kaip bendradarbiavimas, besiremiantis varžybomis ir lenktyniavimu. Subjektai, formuojantys savo veiklos strategiją, veikia konkurencingumą, pergrupuodami ir derindami turimus išteklius tam tikroje aplinkoje. Todėl reakcija į pokyčius kiekviename iš lygių bus skirtinga, nes disponuojama skirtingais ištekliais. In this article is made the analysis of theoretical aspects of competitiveness and competitive advantage, and made the assessment of competitiveness research methods opportunities and application. Competitiveness is a complex category so it is not easy to measure and characterize it by several parameters. Competitive advantage is the entity's ability to develop effectively for a long term value that could exceed the value created by competitors, and at the same time to achieve a higher than average profitability of the branch. The literature analysis showed that competition theory of the comparative and absolute advantage can be applied in different levels of economic systems: as for single entity and for the industry, both at regional or national levels. In the fast-changing markets and 210 industries competitive dynamics of environmental conditions require constant monitoring, appropriate management decisions to ensure the growth of effective changes. As internationalization process is takings part in the global economy today, which also is making the impact to the competitive process in which the formation of a new phenomenon come into force - the cooperation changes compatibility of economic and its competitiveness. This leads to a new approach in which competition is not seen as a struggle to destroy the opponent, but like co-operation, based on matches and rivalries. Actors in the shaping of their business strategy, effects on competitiveness, and combining resources in a given environment. So the response to changes in each of the levels will be different because of the different available resources.
Issue date (year)
2011Author
Liučvaitienė, AušraCollections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The analysis of logistics centre location models (non-competitive and competitive location models)
Meidutė-Kavaliauskienė, Ieva (Transporto priemonės - 2004 : tarptautinės konferencijos pranešimų medžiaga, Kauno technologijos universitetas, Lietuva, 2004 m. spalio 28-29, 2004)The aim of this paper is a review of selected methods and tools allowing to design and analyse the logistics chain functions, with particular attention paid to the methods of supporting desicion making in the locations of ... -
Industry 4.0 significance to competition and the EU competition policy: A literature review
Tvaronavičienė, Manuela; Burinskas, Arūnas (Economics and sociology, 2020)The coming fourth industrial revolution means many inevitable changes in firms’ competition and the challenges they pose to industrial and competition policies. Therefore, to examine how it is going to affect competition ... -
Perception of competitiveness in the context of sustainable development: facets of "Sustainable competitiveness"
Balkytė, Audronė; Tvaronavičienė, Manuela (Journal of business economics and management, 2010)European Council agreed to the European Commission's proposal to launch a new strategy for jobs and growth - the new European Union strategy for smart, sustainable and inclusive growth - "Europe 2020". This will lead to a ...