• Lietuvių
    • English
  • English 
    • Lietuvių
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Universiteto produkcija / University's production
  • Universiteto leidyba / University's Publishing
  • Konferencijų medžiaga / Conference Materials
  • Jaunųjų mokslininkų konferencijos (JMK) / Conferences for Junior Researchers
  • Ekonomika ir vadyba / Economics and Management
  • 15-oji konferencija „Verslas XXI amžiuje“ (2012) / 15th Conference "Business in XXI Century" (2012)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Universiteto produkcija / University's production
  • Universiteto leidyba / University's Publishing
  • Konferencijų medžiaga / Conference Materials
  • Jaunųjų mokslininkų konferencijos (JMK) / Conferences for Junior Researchers
  • Ekonomika ir vadyba / Economics and Management
  • 15-oji konferencija „Verslas XXI amžiuje“ (2012) / 15th Conference "Business in XXI Century" (2012)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Franchising and its place in today‘s business world

Thumbnail
View/Open
VerslasXXIa.2012.03.pdf (299.1Kb)
Date
2012
Author
Bradauskaitė, Indrė
Filipavičius, Viktoras
Metadata
Show full item record
Abstract
In the past 50 years franchising has come to be predominant in world's economy and it covers a wide range of business categories. Although there are many examples of successful franchise, buying a franchise, however, does not guarantee a success, thus it is important to study advantages and disadvantages both from a franchisors and a franchisee's point of view. This study seeks to provide an outlook of franchising in a business world. It also analyses situation in Lithuania and factors that cause franchise business lagging behind. Franchising has become popular in the world of a variety of business as distribution method. It is predicted that slower population growth, population shifts to new metropolitan areas, and the introduction of new technology will create new opportunities for franchises and make franchise business still far from reaching the stopping point.
 
Per pastaruosius 50 metų franšizavimas tapo dominuojantis pasaulio ekonomikoje ir jis apimta platų verslo kategorijų spektrą. Nors yra daug sėkmingų franšizių pavyzdţių, nusipirkta franšizė dar negarantuoja sėkmės, todėl yra svarbu išanalizuoti privalumus ir trūkumus tiek iš franšizės teikėjo, tiek iš franšizės gavėjo pusės. Šio darbo tikslas yra apţvelgti franšizių vietą verslo pasaulyje. Taip pat išanalizuoti situaciją Lietuvoje ir išsiaiškinti veiksnius, dėl kurių franšizės verslas atsilieka. Franšizavimas tapo populiarus pasaulyje kaip paskirstymo metodas dėl verslo įvairumo. Yra numatoma, jog lėtesnis populiacijos augimas, populiacijos persikėlimas į didmiesčių sritis ir naujų technologijų atsiradimas suteiks franšizėms naujų galimybių ir uţtikrins, jog franšizių verslas bus toli nuo sustojimo taško. Reikšminiai žodžiai: verslo modelis, ekonomikos augimas, franšizė, franšizės gavėjas, franšizės teikėjas, sėkmės reitingas.
 
Issue date (year)
2012
Author
Bradauskaitė, Indrė
URI
https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/155681
Collections
  • 15-oji konferencija „Verslas XXI amžiuje“ (2012) / 15th Conference "Business in XXI Century" (2012) [35]

 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specializationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specialization

My Account

LoginRegister