Verslo veiklos vertinimo koncepcijų raida ir tendencijos
Abstract
Nagrinėjami verslo veiklos vertinimo aspektai bei apžvelgiami pagrindiniai verslo veiklos vertinimo modeliai.
Verslo veiklos vertinimo koncepcija ekonomikos transformacijų procese neišvengė pokyčių. Veiklos vertinimo sistemos plėtra inicijavo ištisą tyrimų srautą, nukreiptą jos proceso ir vertinimo rodiklių tyrinėjimui. Apibendrinant įvairių šalių mokslininkų darbus verslo veiklos vertinimo temomis, atlikta veiklos vertinimo koncepcijų analizė ir identifikuoti svarbiausi raidos
etapai bei tendencijos. The paper shows the history of performance measurement. The
performance measurement system should be designed in such a
way that there is alignment of all measures with the
organization's strategy, also it should be a dynamic and ever
changing system that reflects the strategic responses of the
organization to its market. The paper identifies outline of the
development of performance measurement indicating that there
are at least five identifiable phases of evolution. These start with
the basic measurement of financial transactions, and which is
focused on the traditional “make profit” perspective. The final
and current phase is one in which the importance of the supply
network emerges. Performance measurement has raised in the
supply network environment from both local and global
managerial perspectives.